In de marketing is leadgeneratie een begrip dat steeds belangrijker wordt. Met name in de B2B marketing kun je door op de juiste manieren te zorgen voor leadgeneratie een stijging van de omzet bewerkstelligen. Maar wat is eigenlijk leadgeneratie? Klanten zijn te verdelen in drie categorieën. De prospects zijn de klanten die wel interesse hebben in een product of dienst, maar nog niet zo ver zijn dat ze die willen afnemen. Leads zijn dat wel en zij zullen zelf initiatief nemen om informatie op te vragen. Potentiële klanten zijn nog weer een stapje verder. Die staan op het punt om de producten of diensten te bestellen.

Hoe kun je werken aan leadgeneratie

Klanten die een product of dienst willen afnemen doorlopen een soort reis, de Buyers Journey. Voor elk product en elke dienst is dat een ander traject. De eerste stap bij het binnenhalen van die klant is zijn aandacht te trekken in de attractiefase. Dat doe je door te werken met zoekwoorden, blogs en berichten op social media. Al deze activiteiten zijn vormen van leadgeneratie. Ze hebben dus het doel om die potentiële klant te interesseren voor jouw product. Of je nu aan leadgeneratie werkt met zoekwoorden, blogs of via social media; het vergt allemaal een eigen soort deskundigheid.

De visie van Kelson

Kelson houdt zich bezig met leadgeneratie in de offshore business. Het bedrijf is gespecialiseerd in het attenderen van potentiële klanten in die sector op voor hen relevante producten. Dat wordt gedaan met zoekmachinestrategieën. Niet alleen voor Google, maar ook voor social media en LinkedIn. Een andere methode die goed werkt is het produceren van content, die gekoppeld is aan een aanbieding. Dat vraagt om een grote mate van deskundigheid van de markt. Daarbij is het de kunst om de klant te benaderen op het juiste moment.